*ornament*

Paieška

Pakruojo rajono
savivaldybė

Ką reikėtų žinoti apie atsakingą naudojimąsi elektriniais paspirtukais

Ką reikėtų žinoti apie atsakingą naudojimąsi elektriniais paspirtukais

Lietuvoje, kaip ir kitose šalyse, sparčiai populiarėja ličio jonų baterijomis varomi elektriniai dviračiai ir paspirtukai. Naudojimasis jais mažina išmetamų teršalų kiekį ir išlaidas, kurias tektų skirti automobilio degalams ir priežiūrai. Kaip elgtis baterijos gedimo atveju – remontuoti bateriją ar keisti nauja ir kaip pasirūpinti naudojimui netinkamu akumuliatoriumi?  

Elektriniai dviračiai ar paspirtukai, palyginti su automobiliais, kainuoja mažiau, be to, sutaupo pinigų, kuriuos tektų skirti degalams, ypač didėjant naftos ir dujų kainoms. Neturintys dviračio ar paspirtuko, gali pasinaudoti dalijimosi paslauga netgi kelionei į darbą arba išbandyti šias transporto priemones prieš įsigyjant.

Kodėl tokia svarbi baterija?
Elektrinių dviračių ar paspirtukų, kaip ir buityje naudojamų elektronikos prietaisų, pavyzdžiui, išmaniųjų telefonų, eksploatacijos laikas gali sutrumpėti dėl ribotos galimybės pakeisti arba suremontuoti ličio jonų baterijas.

Kai kurie dviračių gamintojai atkreipia dėmesį, kad baterijų remontas nėra itin saugus ir teikia ribotą naudą aplinkai bei ragina žmones vietoj to pirkti naujus originalius akumuliatorius. Baterijų remonto įmonės atsikerta, kad nesant galimybės naudotis remonto paslaugomis, kai kuriems dviratininkams gali nelikti kitos alternatyvos, kaip tik pakeisti visą dviratį.

Nors šiuo metu Europos Sąjunga daugiausia dėmesio skiria elektromobilių baterijoms (norima, kad jos būtų surenkamos visos), diskutuojama ir apie tai, kad elektrinių dviračių ir motorolerių baterijoms turėtų būti taikomi minimalūs remonto ir keitimo reikalavimai, t. y., baterijos būtų projektuojamos taip, kad jas būtų galima lengvai ir saugiai išimti bei pakeisti. Tokių su gaminių tvarumu susijusių reikalavimų atsiranda vis daugiau ir tai yra neišvengiamybė, siekiant taupyti gamtos resursus.“

Vertingos žaliavos
Rinkoje susiduriama su tokia praktika, kai baterijų paketai ir valdymo sistemos būna pritaikytos konkretiems gamintojams, o kartais – ir konkretiems dviračių modeliams, todėl gali kilti sunkumų baterijas taisyti ir keisti.

Europos aplinkosaugos biuro duomenimis, 2019-2020 metais Europoje buvo parduota 3 mln. elektrinių dviračių, o tai sudaro apie 20 proc. visų žemyne parduotų dviračių.

Elektriniai dviračių, paspirtukų, motorolerių, kaip ir elektronikos įrenginių ličio jonų baterijos po naudojimo turi patekti pas pavojingų atliekų tvarkytojus ir jokiu būdu negalima jų šalinti buitiniuose atliekų konteineriuose. Šių baterijų perdirbimo procesas nėra lengvas ir yra kur kas sudėtingesnis nei įprastinių vidaus variklių varomų automobilių akumuliatorių, tačiau atliekų tvarkytojai tinkamai pasirūpina jų perdirbimu“, – teigia bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Elektroninės įrangos, baterijų ir akumuliatorių atliekos, patekusios į aplinką (vandenį, gruntą, atmosferą), gali užteršti ją pavojingomis toksiškomis medžiagomis, be to, prarandamos vertingos žaliavos. Perdirbimo metu gautos žaliavos naudojamos kitų gaminių gamyboje ir tokiu būdu taupomi gamtos ištekliai. Gyventojai daugiau informacijos, kur priduoti neveikiančius elektroninės įrangos prietaisus ar senas baterijas, gali rasti www.atliekos.lt.

Parengta pagal Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) ir
VšĮ Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos (EGIO) informaciją
Nuotrauka iš https://pixabay.com/